Brandskyddsutbildning och HLR

I'm back. Det var två dagar sedan och mycket har hänt hehe. Börjar med gårdagen. Då hade vi brandskyddsutbildning. Mycket bra att kunna, så nu kan man säga att jag är beredd om något händer.. Hmm skulle inte tro det. Gjorde bort mig när vi skulle prova på att spruta med olika brandsläckare. Med pulversläckaren gick det bra. Kaxigt gick jag fram mot elden, satte mig på huk och fyrade av lågan hehe. När vi skulle prova kolsyra släckaren så var jag den enda som inte fick ner handtaget. Tre gånger försökte jag innnan det gick. Så stark var jag i vänsterhanden. Fick verkligen kämpa för att få ner det där förbannade handtaget hehe. Hade det varit på riktigt så hade de nog omkommit. Skrämmande tanke. Fy fy... ja det var som sagt skoj där.



Idag hade vi HLR (hjärt och lung räddning) i skolan. Gick ju hur bra som helst men även idag gjorde jag bort mig. Han som utbildade frågade oss om vi visste hur djupt man ska trycka när man gör kompressioner. Utan att tänka svarar jag "nä inte vet jag men kanske 10 cm" Alla skrattade och då var jag ju tvungen att dra till med "jag bara skoja haha, vet jag väl att det inte är 10 cm öööhhh" Jag måste lära mig att hålla munnen stängd ibland. När vi sedan skulle prova på dockan så höll jag på att skratta ihjäl mig. Såg ju ut som om dockan log haha och kompisarna som stod bredvid sa att det inte var någon mening att vi ens försökte för han var ju redan död. Vi fick nämligen dockan som bara har överdel hehe. Lite makabert. Men efter dagen känner man sig skapligt beredd om något skulle hända. Förstår inte att jag inte gjort detta tidigare. borde fan vara lag på att alla som har barn ska gå den kursen. men det är väl bara jag som tycker det. Nu ska jag gå och dricka kaffe.

Hej svejs



Om någon inte vet vad HLR är så läs nedan



Hjärt-lungräddning (HLR) är en akut första hjälpen-behandling som ges omgående till en person som är medvetslös, inte andas och saknar puls. Den medicinska termen för detta tillstånd är hjärtstillestånd eller, då personen fortfarande har puls, andningsstillestånd.

Behandlingen utförs genom växelvis 30 st sammanpressningar av personens bröstkorg (hjärtkompressioner) och växelvis 2 st inblåsningar i personens mun, den så kallade mun-mot-mun-metoden. Vid andningsstillestånd, då personen har puls, genomförs endast inblåsningar.

HLR anses inte kunna återstarta hjärtat, men upprätthåller i bästa fall tillräcklig blodcirkulation fram till dess att defibrillering kan utföras.

Den vanligaste behandlingsbara anledningen till hjärtstillestånd utanför sjukhus är hjärtattack, som medför en oregelbunden hjärtrytm. HLR kan användas för hjärt- eller andningstillestånd på grund av drunkning, överdos och förgiftning av droger, elektrifiering och alla andra tillstånd med liknande symtom. Det är viktigt att i väntan på ambulanspersonal ge HLR om det behövs för att öka den skadades chanser att överleva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0