Sista resan

SISTA RESAN

Jag har köpt min biljett och står på perrongen.
Ett underligt tåg....
Det är sista gången.
Jag reser, men vet inte vart eller hur
jag frågade om det fanns retur
då log han i luckan och stack ut sin näsa
och sa, att det var enkel resa.
Så ofantligt ENKEL.

Så går jag in i min sovkupé.
Tänk, något bagage har jag inte mé.
Allt verkar så underligt - här är konduktören
men han bär ej uniform med knappar och snören.
Han bär på en lie - jag vet han är DÖDEN.
Han som vet slutet på människors öden.

Märkvärdigt att jag inte är rädd
jag ligger så stilla i min bädd.
Han ler så vänligt, han klipper biljetten
för sista resan till himmelska rätten,
han mumlar faderligt: "Det blir inte värre.
Sov gott och lungt, jag skall väcka min herre."


Den här dikten är helt underbar. Den är skriven av Valdemar dahlquist och har blivit en känd dikt vid begravningar och begravningsannonser. Delar av den fanns med i min farfars dödsruna i tidningen.
Jag får tårar i ögonen när jag läser den.

Vila i frid farfar. Jag kommer sakna dig. Önskar bara att vi haft mer kontakt


Kommentarer
Postat av: Mia

Oh vad vackert, men ack så sorgligt!

2010-11-23 @ 20:02:58
URL: http://littlepaloma.blogg.se/
Postat av: Astrid Bolund

Bra skrivet tycker jag faktiskt

2010-12-03 @ 20:32:52
URL: http://jade.se/reseerbjudanden
Postat av: 1 AV UPPSALA'S STÖRSTA TONÅRSBLOGGAR

Den valde min farfar till sin begravning också. Den är otroligt vacker.

2011-05-05 @ 19:21:09
URL: http://angelchanelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0