Tummen upp för pumpalyktor

Tjo ho 19 dagar kvar till midnattsvisningen men nog om detta nu hehe. I går var det Halloween. Pyssla lite hemma på morgonen. Bland annat gjorde vi pumpa lykta. Jobbigare än jag trodde att gröpa ur den. Var trådar som var hur slemmiga som helst. Fick ett utbrott när halva var klar haha. Men blev rätt så nöjd med den och fint lyste den på kvällen. Gjorde även ljuslykta av en sylt burk. Ful på kortet nedan men lyste jätte fint. Kidsen klädde ut sig och på kvällen var det lite mys med chips, läsk med mera. Framåt tolvsnåret på natten satte jag på filmen motorsågsmassakern men den stängdes av lika snabbt uuuuuuu

        


Idag:
Idag hade ungarna sin skrik och gapdag. Trilskades i affären så att jag nästan slet av mig håret. Kände mig som värsta tattarfamiljen haha. Men allt löste sig till slut med att fikan uteblev. Kul söndag.

Styrelsemöte på dansen. Säger bara skönt att det är över. Blev lite hetsig diskussion ett tag. Och mitt i allt sitter jag knäpptyst som en mus och försöker anteckna vad som sägs. INte det lättaste haha.

Snart är det "ensam mamma söker" efter plugg. Så  good bye alla.


Over and out

Lite Historia:
Pumpafiguren eller "Jack-o-lantern" är sagan om en man vid namn Jack, en lat men klurig bonde som lurade upp djävulen i ett träd och ristade ett kors vid trädets rot för att hålla honom kvar, sedan vägrade han att släppa honom fri om han inte lovade att aldrig låta Jack komma till helvetet. Djävulen gick med på detta villkor. När Jack så småningom dog och stog vid pärleporten vägrade sankte Per att släppa in honom i himlen då han när han levde hittat på för många bus (trick) och djävulen kunde inte släppa in honom i helvetet på grund av sitt löfte. Jack karvade en lykta av en av sina majrovor och gav sig iväg på en oändlig vandring på jorden på jakt efter en viloplats. Han blev känd som "Jack med lyktan" ("Jack of the latern" eller "Jack-o'-lantern"). När traditionen att göra ”Jack-o-lanterns” kom till USA från Irland där traditionen startade började man att använda pumpor istället för majrovor, nu har traditionen spridit sig tillbaks till Europa från USA och därför gör vi pumpahuvuden till Halloween.



Kommentarer
Postat av: Kakan

Stackars Jack då hehe...går runt alldeles ensam i det jäkla läskiga mörkret...

måste säga exemplarisk pumpa!

2009-11-02 @ 18:16:13
URL: http://lejonkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0